DİZ ARTROSKOPİSİ

diz-artroskopisi

Artroskopi çubuk şeklinde yüksek çözünürlüklü bir kameranın eklem üzerine açılan küçük deliklerden ekleme ulaşıltırılarak eklem yapılarının incelenmesi işlemidir. Bu yöntem ile tüm eklem yapıları direkt görülür ve incelenir. Tanı amacı ile kullanılmakala birlikte eklem içi hasarlanmaların tedavisinde de kullanılmaktadır.

artroskopik-kamera

artroskopik-cerrahi-alet

Diz önünden açılan 2 adet deliğin 1. sinden kamera 2. sinden ise muayene çubuğu veya cerrahi işlem için kullanılan cihazlar(makas çeşitleri, tutucular, motorize tıraşlama makinesi vb) sokulur. Monitordan izlenen görüntüde hasarlı olduğu düşünülen yapıların muayene çubuğu ile kontrol edilmesi mümkündür. Menüsküs, ön çapraz bağ, arka çapraz bağ, eklem yüzeyleri vs tüm yapılar çok detaylı incelenir. Daha sonra nornal olmayan dokuların çıkarılması ve tamiri bu yöntem ile mümkün olmaktadır. Artroskopik diz cerrahileri, günübirlik ayaktan hastalardır. Hastalar genellikle aynı gün taburcu olabilmekte veya bir gece hastanede kalabilmektedir. Ameliyat genel anestezi veya belden uyuşturularak uygulanabilir. Ama son yıllarda sadece ameliyat edilecek bacağın uyuşturulduğu teknikler geliştirilmiştir. Bel altı ameliyatlarda hasta uyanık olduğundan, ameliyatını monitörden izleme imkânı bulacaktır.

Ameliyat sırasında diz üzerinden bir manşon takılarak kan basıncı değerlerinin üzerine kadar sıkılır. Bu sayede ameliyat sahasında hiç kanama görülmez. Bu işlem ameliyat sahasında tüm yapıların rahatça değerlendirlmesi için gereklidir. Bazı durumlarda dokuların kanlanmasının değerlendirilebilmesi için bu manşon gevşetilebilir.

Dizdeki eklem içi meniskus(tamir ve ortadan kaldırılması), önçapraz bağ, eklem kıkırdağı tıraşlanması ve küçük kırıklar oluşturulması, eklem kıkırdağı nakilleri,eklem içi serbest cisimlerin (eklem faresi) alınması, kapsul gibi yapıların yaralanmaları, septik artrit dediğimiz eklem içi iltihaplanma, sinovit (eklem zarının imflamasyonu ve kalınlaşması), orta dereceli diz eklemi kireçlenmesi (gonartroz), gul artriti, eklem içi kırıklar,gergin bağların gevşetilmesi artroskopik cerrahi ile tedavi edilirler.