OSTEOARTRİT VE EL

Osteoartrit, süregelen bir eklem hastalığı olup, eklem kıkırdağı ve komşu kemik dokularda bozulma ile karakterize eklem ağrısına ve tutukluğuna neden olan bir hastalıktır.
Osteoartrit en sık görülen eklem hastalıklarından birisidir. Kadınlarda ve erkeklerde eşit sıklıkta görülür. Ancak erkeklerde daha erken yaşlarda ortaya çıkabilir.

Osteoartrit olasılıkla kıkırdağın yapısındaki bağ dokusuna ait maddeleri üreten hücrelerin anormal çalışması sonucu ortaya çıkmaktadır.
Kemik ağrıları, eklem hareketlerinin kısıtlanması, kemiklerin çok daha kolay incinmesi ve kırılması gibi bulgulara osteoartritli hastalarda sıkça karşılaşılır.
Hastalık ilerledikçe;

• Kemik ağrıları belirginleşir,
  • Eklem hareketleri kısıtlanır,
  • Krepitasyon denilen eklem hareketi sırasında tıkırtı sesi gelir ve giderek eklem açılmaz olur,
  • Parmaklarda en uç eklemlerde çıkıntılar oluşabilir,
  • Bazı eklemlerde ise eklem bağları gevşeyerek eklem stabilitesi bozulur,
  • Sırt ağrısı,
  • Bazen boyun ya da alt omurgada tutulum,
  • Osteofitlerin (kemik çıkıntıları) sinirlere baskısı sonucu uyuşma,
  • Kol ve bacaklarda güçsüzlük ve benzeri nörolojik sorunlara da yol açabilir.

Hastalığın oluşma biçimi yeterince aydınlanamadığından nedene yönelik bir tedavisi yoktur. Ancak gidiş romatoid artrit kadar alevli değildir. Hastalara egzersiz, fizyoterapi, destek araçlar, ilaç tedavileri ve gerekirse cerrahi girişim gibi tedaviler uygulanır. Elde osteoartrit en çok 1. karpometakarpal eklemde görülür. Bu hastalık rizartroz olarak da adlandırılır. El fonksiyonları bozulma noktasına gelindiğinde cerrahi müdahale söz konusu olabilir