DOĞUMSAL ÖN KOL DEFORMİTELERİ

Doğumsal üst ekstremite anomalileri çok farklı formlarda; tek başına veya bir sendromun (birbirleriyle ilişkisiz gibi görünen, ancak bir araya geldiklerinde tek bir olgu olarak kendilerini gösteren bulgular bütünü) parçası olarak görülür.

Ön kol, radius ve ulna adlı iki ayrı kemikten oluşurken, aşağıda el bileği kemikleri ile, yukarıda ise humerus adı verilen kol kemiğiyle eklem yapar. En sık karşılaştığımız doğumsal önkol deformiteleri arasında radius veya ulna kemiklerinin yetersiz geliştiği Çomak el deformiteleri( radial ve ulnar club hand), Madelung deformitesi ve radius ile ulnanın çeşitli seviyelerde birbiri ile kaynaştığı(sinostoz) olgular yer alır. Bunlar dışında, büyüme kıkırdaklarının erken kapanması ile oluşan gelişim gerilikleri, artrogripozis adı verilen eklem sertlikleri ve hareket kusurları ile seyreden durumlar ve önkolun tamamının olmayıp elin direkt koldan başladığı fokomeli olguları diğer başlıca deformiteleri oluşturur. Ayrıca doğumsal olmayan, ancak çok küçük yaştaki travmalara ikincil gelişen gelişimsel deformiteler de biz El Cerrahlarının karşılaştığı zorlu olgular arasında sayılır.

Bu kemik anormallikleri zamanla bireyin büyüme süreci içinde eklemleri ve kasları etkileyerek ağır kullanım bozukluklarına, hatta uzun geçmişi olan kişilerde kontraktür dediğimiz kısıtlılıklarla deri örtüsünün bile belli bölgelerde aşırı gergin kalmasına neden olabilir.

El Cerrahları olarak bizler, doğumsal üst ekstremite anomalili çocukları çok özel durumlar haricinde 10 ay-1 yaş civarında ameliyat etmeye başlasak da, mümkün olan en erken dönemden itibaren takip etmek isteriz. Ön kol deformiteli bebekleri ameliyat öncesinde mutlaka fizyoterapistimiz ile beraber değerlendirmemiz gerekir. Bu hastaların önemli bir kısmında ameliyat zamanı beklenirken bazı splintler kullanılarak deformitenin daha da ilerlemesi azaltılabilir. Böylelikle ameliyattan elde edilecek sonuç da daha başarılı olacaktır.

Ameliyatta yapılacak işlemlere, deformitenin tam olarak hangi bölgeyi ilgilendirdiğine, deformitenin ağırlığına ve kemikler haricinde hangi yapıların etkilendiğine göre karar verilir. Hastanın mevcut problemine bağlı olarak eksternal fiksatör ile kemik uzatma, kemik şekillendirici girişimler(osteotomi), tendon uzatma-kısaltma, kontraktür açma gibi cerrahi teknikler uygulanır. Hastalar gelişme süreçlerinin henüz başında oldukları için, başka tamamlayıcı ameliyatlara da ihtiyaç duyulabilir. Bu nedenle, nihai başarı için ameliyat sonrasında uzun dönem takip ve doktor-aile-fizyoterapist’in yakın iletişim halinde olmaları çok önemlidir.

YOUTUBE VİDEOLARIMIZA AŞAĞIDAKİ LİNKDEN ULAŞABİLİRSİNİZ ↓

Ön Kol Kemik Yokluğu(Radial ve Ulnar Club Hand)
Radial Club Hand Cerrahi Tedavisi
Radial Club Hand