EL BİLEĞİ ARTROSKOPİSİ NEDİR

Yıllardır el bileği ağrıyan hastaların kapalı kameralı yöntem ile tedavisi mümkün

Diz ve omuz,dirsek,ayak bileği ve kalça için kameralı teknik ile tedavi uzun yıllardır uygulanıyordu. Tıp teknolojisindeki ilerlemeler sayesinde el bileği eklemini ve hatta daha küçük eklemleri görüntüleyebilecek küçüklükte kameralar yapıldı. Eklem üzerine açılan küçük deliklerden sokulan kameralarla eklem görüntülenmesi ve bazı tedavilerin yapılması mümkün oldu. Kamera sistemleri vasıtasıyla eklem içine küçük bir kesiyle girilebiliyor ve eklem içinin bütün yapıları gözle görülebilir hale geliyor. Bu yöntem ile hastaya daha az zarar vererek daha çok iş yapılıyor. Eklemin küçük olması nedeni ile teknik biraz daha zorlu.

El bileği eklemi içinde ağrıya yol açan sorunlar nelerdir? El bileği artroskopisi hangi hastalıkların tedavisinde kullanılıyor?

El bileği ağrıları ile hastalar yıllardır çözüm bulamadan bu durumu kabullenmiş olarak yaşamakta idi. Yıllarca dolaşmış hastalara bu işlemin kapalı yöntemler ile tedavi edilebileceğini söylediğimiz zaman oldukça şaşırıyorlar. El bileği aslında vucudun en karmaşık yapıya sahip eklemlerinden bir tanesi. Sekiz tane küçük kemik iki sıra halinde dizilip beş tane tarak kemiği ile bağlanıyor. Aynı zamanda bu küçük kemikler önkolun iki tane kemiği ile uyumlu bir eklem oluşturuyor. Bu küçük kemiklerin bir arada kalması ve hareketler sırasında uyumun sağlanması oldukça zor.

El bileğinde aynı dizde var olan menisküse benzer bir yapı vardır. Menisküs eklemleşme yüzeyini daha genişleterek eklem hareketlerinin daha rahat olmasını sağlar. Aynı zamanda önkol kemikleri arasında bağlantıyı sağlar. Menisküs iyileşmesi çok zor bir dokudur. Bunun nedeni menisküs yapısının kanlanmasının özellikle eklem ortasına yakın bölgede kötü olmasıdır. Bu kısımlarında iyileşme potansiyeli çok azdır. Daha iyi kanlanma özelliklerine sahip olan menisküsün eklem yüzüne yakın kısmı için iyileşme şansı daha yüksektir. Menisküs yapısındaki yırtıklar ağrı nedeni olabilir. Menisküs yırtıklarının tamiri ve temizlenmesi yoluyla el bileği ağrılarının çoğu çözülebiliyor.

El bileğinde küçük kemikleri bir arada tutan bağlar eklem bütünlüğünün korunmasında önemli rol oynarlar. Bu bağlarda da yırtıklar olabiliyor ve el bileği ağrılarına yol açabiliyor.Bu bağların kapalı yöntem ile tamiri mümkün.Özellikle el bileği ortasında ağrı, el bileği hareketlerinde ağrı şikayetleri bu tip hastalıkların belirtileri olabilir.

El bileğinin eklem yüzeyinin bozuklukları, romatoid artrit ve buna benzer el bileğinin kronik hastalıkları el bileği artroskopisi ile tedavi edilebilen diğer sorunlardır. Geçirilmiş kırıklar sonrası veya romatizmal hastalıklar nedeni ile el bileğinde hareket kısıtlılığı olan hastalarda eklem içinin temizliğinin yapılması, eklem sıvısının değiştirilmesi, aşırı reaksiyon oluşmuş eklem kapsülünün tıraşlanması sayesinde ağrıların giderilmesi sağlanmakta ve eklem hareketlerinin artırılması mümkün olmaktadır.

Kırıklarda artroskopiyi yardımcı enstrüman olarak kullanıyoruz. Bu sayede mutlak düzeltmeyi amaçladığımız eklem yüzünün kontrolü ve eklem içi kıkırdak yüzeyin düzeltilmesi mümkün oluyor.

Bazen travmalar sonrası kırık saptanmıyor ama el bileğinde uzun süren şişlik ve ağrılar oluşuyor. Bu durumda mutlaka ileri incelemelerin yani bilgisayarlı film çekimlerinin yapılması gerekli. Çünkü yaralanmanın ilk günlerinde kolayca tedavi edebileceğiniz yaralanmaları sonrasında ilerleme oldukça halletmek daha zor oluyor.